Friday, February 1, 2013

What's the point of having food if you can't eat it?



Setelah baru beberapa hari ye.. owh seminggu, yup . Setelah seminggu aku bercuti di rumah , guess what , I'm gaining extra chubbiness here and there ! . Yup . Hal ini telah terbukti bila Muin cakap aku dah chubby tadi . Siapa Muin ? Biarlah rahsia.. Ahaha . Aku cakap balik kat dia mana ada sebab aku pakai snow hat and my hair was tied up in it jadi nampaklah muka bulat . Dah memang muka aku bulat nak buat macam mana kan .

But yes seminggu di rumah , bangun nak dekat tengahari buta , kerja asyik nak makan je macam mana la tak bulat . Tapi setelah si dia aka Muin yang aku sayang ni dah kata aku chubby nak tak nak kena la control makan . Control makan apanye? . Dating dengan dia dah  makan char kuey teow dekat Seksyen 7 Shah Alam medan makan right infront of I-City . By the way the char kuey teow was surprisingly good la considering the place was not quite fancy , if you get what I mean . Anyway , after our dinner I came back to my home and I managed to gobbled down a bowl of rice with dim sum soup which I had handsomely cook earlier the day . So, control eating? . Diet? . What animal language is that ? . Ikan jerung? . Haha owh Kak Pah Listen is so epic! . I adore that rude lady so much ! Lol .




Tudiaaa . I-City Waterworld . Nampak best tapi orang kata tak best . Ape pon USS gak paling best . Muahaha


Jadi memikirkan masalah yang melanda ni , dengan ini saya telah berjanji untuk membuat satu resolution untuk menguruskan badan . Okay who am I kidding . No one . Because there's no way I can get my big bumper size 8 to a size 4 . No f-ing way . So the right resolution is to eat healthily , control eating and yeah as long as I can fit in a size S shirt , that's okay . Haa pelik kan . Badan aku boleh pakai baju size S tapi tak boleh pakai seluar size 4! . Sebab itu aku panggil my lower part of body a bumper . I have a big bumper the size of goddamn tractor .

So my 2013 resolution is, well athough it's a lil bit late but whatever is to EAT HEALTHY . Woot ! . Tiba-tiba ada semangat kamekaze pulak . Haha . So how to eat healthy ? . The  following info is 100% useful for anyone who wanted to change their eating style . May all of us become a great supermodel one day . Ptuih . Dlm mimpi laaa .. anyway the info I got from wiki . But nah, I'm going to improvised a bit . Bagi sesuai la dengan style orang jawa kan . Muahaha .

1) Adopt a healthy attitude towards food

Seriously mula-mula aku tak faham apa bende wiki ni cakap pasal healthier replacement , eating disorder tapi ada satu point yang aku faham : "See food as a sustenance" . Lihat lah makanan itu satu keperluan . Haa macam yang selalu kita dengar "makan untuk hidup" bukan "hidup untuk makan" . Makan secara sederhana . Cukup untuk menghilangkan rasa lapar . Seperti kata orang "makan sebelum lapar berhenti sebelum kenyang" . Ya ini bukan dari hadis nabi ye kalau nak tahu . Seperti yang aku baca tidak ada hadis nabi yang mengatakan macam tu .  Hadis yang kununnya membawa maksud phrase di atas tu telah dibahaskan dan diyakini tidak memiliki sanad . Jadi janganlah kita terikut-ikut cakap orang kalau ada yang kata itu hadis nabi . Maksud phrase tu bila kita makan seeloknya kita makan sebelum kita rasa lapar . Sebabnya bila kita lapar semua benda kita nak makan betul tak?. Betul kan?. Kalau pergi supermarket time lapar , ya rabbi , macam orang sebulan tak makan kaw . Benda-benda yang tak pernah aku beli semua aku beli . Haha . Yeah I'm talking about me .




Macam peti ais rumah aku sekarang . Courtesy yours truly . =____="


Minggu ni aku telah dilanda demam supermarket dimana semua supermarket yang ada dalam kawasan Klang ni semua telah aku jajah . Bahananya 4 hari duit abis RM 2++ beli makanan je taw . Gila tak . So friends when you're in the mood of eating or hungry just avoid to go to supermarket please . Well another part of the phrase is that we should stop eating before we become full . Sebelum kita kenyang seeloknya kita berhenti makan . Jangan makan tak ingat dunia . Perut dah lepas buah dada tapi mulut sumbat lagi dengan sushi . Haha . Cakap pasal aku lagi la tu . Adoiyaii ye ape nak jadi la dengan aku ni kan . Mana taknye pegi makan kat Sushi King . Kau tahu je la Sushi King tu style dia macam mana . Berderet-deret sushi tu jalan pusing-pusing satu kedai atas conveyor belt tu . Lalu lang tepi-tepi kau . Tengok pon sedap je . Nak pulak kalau nak makan haa capai je tangan tu ambik berpinggan-pinggan . Memang padan la aku boroi macam orang mengandung makan situ . Huhu . Jadinya sebelum perut tu dah tak boleh menahan isi makanan baik lah berhenti makan . Ade petua cakap kalau kita makan tiba-tiba kita sendawa, itu maksudnya perut tu dah bagi signal yang die dah penuh . So paham-pahamlah kan . Gedang gendut tali kecapi, kenyang perut kau berhentilah . Hehe .





2) Determine how many calories your body needs to function each day

If you always calculate your calories everyday before you eat then I guess this step is simple to you . But for people like me yang tak hafal pon piramid makanan tu tak payah susah kan diri nak kira calorie . Kalau dah makan pon lupa baca bismillah ingat pulak kau nak kira calorie kan . Haha . Aku lah jugak kadang-kadang lupa baca . Huhu . So the easiest way to do this is , for me lah kalau kauorang semua tak nak ikut suka hati lah , cuba try bajet dulu dalam satu hari untuk kau rasa tak lapar berapa banyak makanan kau kena makan . I'm sure that everybody can know how much food they need each day . I repeat need . Bukan nak ya . Macam satu hari aku makan satu kali pon cukup dah . Tengahari atau malam . Makan nasi la . Tapi dalam satu hari tu banyak juga aku makan snacks macam kuih-kuih , keropok lekor , pisang goreng , sometimes fruits , benda-benda macam tu la . So makan nasi tengahari atau malam yang lain-lain tu snacks . Kalau aku makan nasi tengahari atau malam itu maksudnya aku dah terlebih kenyang . Awas : Terlebih kenyang adalah sangat tak elok sebab boleh membawa kepada kemalasan . 


Jadi cuba la bajet-bajet makan korang tu mengikut keperluan . Jangan kalau dah makan nasi 3 kali , pagi nasi , tengahari nasi , malam pon nasi , kang tengah malam nak bedal nasi lagi silap-silap tauke beras pon boleh pening . So maintain lah makan tu . Kalau 3 kali makan nasi 3 kali je lah . Jangan lebih pulak . Lagi satu aku nak ingatkan lah ea kita ni orang Asia . Nasi tu makanan ruji . Jangan la poyo sangat nak makan pasta je , burger je , pizza je , western-western segala . Bagi orang yang suka sangat makan burger , roti , pizza , dan bagi orang yang pikir makan macam tu sebab takot gemuk and better dari nasi , ni haa nak bagi tau , makanan-makanan macam tu lagi tinggi carbohydrate die berbanding nasi . Sebabnye dalam roti ada campuran macam gula , chemicals , perasa-perasa untuk menambah kesedapan roti tu lagi . Tapi kalau nasi sah-sah asal nye memang beras je kan . So it's better to eat rice than bread .




A boo on Amazon not about food though but the title .  Bread and Rice . Kita tak boleh la ok . There's only Bread OR Rice . Choose one. 


3) Drink plenty of water 

This one I think is probably the most important , H2O . Huh tak boleh buat subscript tak reti . Yes yes . Sebelum ni , I've neglected my water intake each day . Sometimes I drank only 2 glass of water a day . Sampai macam tu punya teruk . Yang pelik nya tekak aku tak rasa haus sebab tu lah aku macam tak kisah je minum sikit satu hari . Tapi lepas aku di lecture dengan Muin , barulah aku sedar penting nya air tu untuk badan . Tekak tu memang tak rasa haus tapi ketahui lah badan kita ni kehausan . Setiap hari kita perlu minum sekurang-kurangnya 2 liter satu hari! . Haa tak bocor pundi kencing kau asyik nak ke toilet je . Tapi aku pon tak boleh minum sampai 2 liter satu hari . Paling-paling kurang aku minum satu hari 1 liter . Uii serious tak larat la nk minum banyak-banyak . Aku tak paham macam mana Muin boleh tahan . Tebal pundi kencing die gaknye . Haha





Well according to wiki, it said that staying hydrated can help you feel full . So the more you drink the less you eat . If you feel like snacking macam aku lah suka makan snacks gitu , then try drinking a glass of water .   Because some people confuse thirst for hunger . But if you still feel like snacking even after you drink then it's time for snacking . Yeay ! . Please jangan snack Twisties ok . Amat lah tak elok . Awas : Makan Twisties samalah makan satu pinggan kencing semut . Haha tipu je . Jangan merajuk =P


Eh ada banyak lagi ni sebenarnya tapi aku ni dah tak larat pulak nak menghabiskan semua malam ni . Sebabnya aku nak sambung tengok One Tree Hill . Muahaha ulang season 1 . Epic gila Lucas dengan Peyton kan . Aku suka sangat-sangat dekat diorang tu . They are the perfect reflection of when love being f-ing hard to stay in your life you try f-ing harder to stay with it .

Tapi memang betul bila kita dah jumpa someone who make your day happier then the day before , someone who just happy to be with each other same as you , someone who understands you like you understand himself , someone whom you doesn't have to hide who you really are and accept you for who you are exclude the past , materials , status , but just you . Then you have to fight for that person to stay in your life . Because you're just that lucky to have met him .

Like always I ended a post with a song .

Pieces by Red





Ok this is a snippet of Lucas and Peyton . Great video . And also with the same song from Red .






No comments: